Když Čech pomyslí na slovo wellness, hned se mu v hlavě vybaví nějaké to wellness centrum, masáže, bílé ručníky a svíčky. Co se stane, když řekneme slovo wellness na druhé straně Atlantického oceánu? Jak vypadá takové americké wellness centrum a co od něj jeho návštěvníci očekávají? Možná budete překvapeni, ale v jejich představách bílé ručníky a vonné svíčky nenajdete. Proč? Na to jsem se zeptala předních odborníků z National Wellness Institutu.

Trocha z historie amerických wellness center

Vůbec první wellness centrum na světě bylo otevřeno roku 1976 ve Spojených státech, ve městě Mill Valley v Californii. Centrum bylo sice vybaveno vířivkou, ta však sloužila pouze pro chvíle volna. Hlavní osmiměsíční wellness program se zaměřoval na výuku relaxačních technik, komunikačních dovedností, podporu sebe-hodnocení, rozvoj kreativity a nechybělo ani téma zlepšení fyzického zdraví a stravovacích návyků.

John Travis, majitel a zakladatel tohoto Wellness Resource Center, popsal jeho fungování následovně: „Podstatou je, že lidi neléčíme, nepečujeme o ně. Fungujeme jako konzultanti, dáváme jim informace, učíme je nové dovednosti, ukazujeme jim, jak si více uvědomit, co se děje v jejich těle, jak lépe komunikovat a obecně je učíme mít rádi sami sebe. Pomáháme lidem se zaměřit na to, jaký vedou život, ukazujeme jim, jaké jsou možnosti, a pomáháme jim tyto možnosti zkoušet.“

Od 70. let však wellness prošlo nemalým vývojem a přestože první wellness centrum tedy vzniklo ve Spojených státech, rozhodně nepatří mezi hlavní místa, kam Američan vyrazí, když se rozhodne pro své wellness něco udělat. Na otázku „Co podle vás očekávají Američané od wellness center?“ jsem totiž od většiny dotazovaných dostala odpověď: „Co je to wellness centrum?“. Po malém upřesnění jsme se však dostali k jádru věci:

Jak vypadají americká wellness centra dnes?

Na to jsem se zeptala několika wellness odborníků z různých částí Spojených států.

Nikki Akparewa – Wellness je dnes velmi horkým tématem. Odvětví wellness zažívá svůj rozmach a předpokládá se, že ještě poroste. Myslím však, že Amerika nemá jasnou představu, co to „wellness“ vlastně je. Jsou to lázně a masáže? Výživa a zdraví? Pohyb a duševní pohoda? Já myslím, že toto všechno dohromady. Ve wellness centru proto očekávám zejména celostní přístup.

Alida Moonen – Otázka na úvod je, co to vlastně je „wellness centrum“? Skoro každé fitness centrum stalo wellness centrem, lázně jsou wellness centry i soukromí praktičtí lékaři dnes ordinují ve wellness centrech. Také firmy pro své zaměstnance budují wellness centra, což jsou zpravidla tělocvičny, kde současně nabízejí i různé kurzy hubnutí či odvykání kouření.

Allison Corsi – Ještě jsou tu centra alternativní medicíny, která také spadají pod „wellness“. Ty nabízejí například akupunkturu, kurzy meditace, různé druhy tradiční medicíny či dalších celostních přístupů k lidskému zdraví. Málo kdy však najdete například fitness centrum, které by nabízelo takové služby.

Bill McPeck – Očekávání návštěvníka wellness centra se pak mění podle toho, do jakého typu zařízení se vydá. Ve fitness/wellness centru bude vyžadovat vybavení pro aerobní nebo silový trénink, naopak ve spa/wellness centru se bude více zajímat o osobní péči, hýčkání a relaxaci.

Alida Moonen – Američané ve wellness centrech hledají řešení problémů, které si často zavinili svým životním stylem a životními rozhodnutími, která vedla k nadváze, různým úrazům nebo jednoduše tomu, že se necítí dobře. Ve wellness centru by pak měli najít techniky či dovednosti, které mohou využít ve svém životě. Nenajdou zde požadované řešení – to přijde teprve tehdy, až získané vědomosti začnou sami používat, a to nejen ve wellness centru, ale v běžném životě.

Kim Larsen – Nehledě na to, jaké služby nakonec využijí, lidé očekávají práci kvalifikovaných odborníků, kteří se jim budou plně věnovat na bázi: Co v mém případě dobře funguje, co by mohlo fungovat lépe, jaké jsou mé cíle. Chceme pracovat s profesionálem, který nám nabídne individualizované služby, které jsou podložené fakty, cenově přijatelné a dlouhodobě udržitelné a současně respektují naše potřeby.

Craig Becker – Většina Americké populace se chce jednoduše cítit lépe, zdravěji. Pro mnohé to znamená „cítit se míň nemocně“, a to je důvod, proč chodí do wellness center. Výsledkem je pak péče, která se zaměřuje na eliminaci problémů. Podle mě by se měli, lidé i wellness centra, zaměřit více na aktivní podporu kvalitního života, hledání smyslu a spokojenosti. Problémy tu budou pořád, proto bychom spíše pomáhat lidem být těmi, kým mohou být, podporovat je a pečovat o ně na jejich cestě k lepšímu životu.

Alida Moonen – Wellness, jako stav pohody a optimálního zdraví, totiž najdeme pouze uvnitř sebe sama, jako důsledek kvalitního života po všech stránkách, nejen dokonalé postavy a ideální váhy. Lze tedy říci, že nejdůležitější wellness centrum se nachází v každém z nás a kvalita jeho služeb záleží pouze na našem rozhodnutí.

Don Ardell – Na otázku, co Američané očekávají od wellness center odpovím, že toho dnes očekávají příliš málo. To pak ovlivňuje, co dostanou – zpravidla kusé informace (co jíst, co nejíst), tréninkové programy vytržené z kontextu, což ani zdaleka nepokrývá spektrum toho, co wellness opravdu nabízí. Navrhuji, aby čeští návštěvníci wellness center požadovali víc. Není třeba nahradit tradiční lázeňské služby, stačí přidat například kurzy zaměřené na poznávání svého těla či rozvoj osobnosti. Tyto služby pak kromě stávajících zákazníků přilákají novou generaci úspěšných a inteligentních lidí, kteří nechtějí být jen zdraví a krásní, ale také chtějí ve svém životě mít více smyslu, radosti a porozumění, více wellness. To je dobrý business model, ne?

 

A s kým jsem se to bavila?

Don Ardell – jeden ze zakladatelů wellness hnutí ve Spojených státech, Florida

Alida Moonen – koordinátor firemního wellness programu, Summa Health Systems, Ohio

Craig Becker – docent East Carolina University, East Carolina

Nikki Akparewa – wellness kouč a konzultant, Maryland

Kim Larsen – certifikovaný wellness kouč, College of Lake County, Illinois

Bill McPeck – konzultant v oboru firemních wellness programů, Maine

Allison Corsi – kouč CORSI Health Coaching